Love is in the air

Gepubliceerd op 12-02-2016

Het is weer bijna Valentijnsdag en datingsites en –apps spelen daar met hun marketing enorm op in. Een goede aanleiding om de ‘juridische issues’ rondom online dating nader te belichten.

Say yes to the...
Deze week meldde de Autoriteit Consument en Markt (“ACM”) dat acht grotere datingsites consumenten duidelijker gaan informeren over de kosten en voorwaarden van een lidmaatschap. Voor consumenten is het vaak onduidelijk waar zij nu precies ‘ja’ tegen zeggen. ACM ontving verschillende klachten over onduidelijke datingsites. De datingsites moeten gebruikers duidelijker informeren over (de hoogte van) het abonnementsgeld en het opzeggen van het abonnement.

Ook bestaat er veel onduidelijkheid over de bedenktijd. Een consument die een ‘datingabonnement’ afsluit heeft 14 dagen bedenktijd. Datingsites moeten dit duidelijk vermelden. Het is mogelijk om tijdens de bedenktijd al gebruik te maken van het abonnement. Indien de consument daarvoor een vergoeding verschuldigd is, dan dient dit vooraf duidelijk te worden gecommuniceerd. De consument dient hier expliciet mee in te stemmen.

For your eyes only
Een ander actueel onderwerp is privacy bij het gebruik van datingapps. Datingapps zoals Tinder, Grindr en Happn zijn op dit moment erg populair. De Noorse consumentenorganisatie 'Forbrukerradet'[1] onderzocht van 20 apps hoe goed zij de consument informeren over het gebruik van persoonlijke gegevens. De uitkomsten waren niet rooskleurig. De eerste app waar Forbrukerradet een rapport over publiceerde is Happn.

Happn is vergelijkbaar met Tinder. De app laat gebruikers die elkaars pad hebben gekruist elkaar vinden. Gebruikers krijgen alleen matches te zien die in de nabijheid (maximaal 250m) waren van hun eigen locatie. Vervolgens hebben zij de mogelijkheid om elkaar te ‘liken’ of weg te klikken. Bij een wederzijdse ‘like’, kunnen de gebruikers met elkaar chatten.

Happn belooft in zijn privacyvoorwaarden goed om te gaan met de privacy van de gebruiker:

'Happn commits never to share your details with any other members or with any third party. Your e-mail address and your real identity are strictly confidential and will never be disclosed by Happn.'

Dit blijkt echter een valse belofte te zijn. De onderzoekers van Forbrukerradet merkten uit het  internetverkeer vanuit de app op dat gegevens naar een derde partij werden verzonden, namelijk naar “UpSight” in de Verenigde Staten. UpSight is een organisatie gespecialiseerd in 'mobiele marketing'. De informatie die Happn naar UpSight doorstuurt, ziet op het gedrag van gebruikers in combinatie met hun persoonsgegevens. Deze gegevens haalt Happn uit het Facebookprofiel waarmee de gebruiker inlogt.

Happn is een goed voorbeeld waaruit blijkt dat uw privacy niet altijd (voldoende) is gewaarborgd bij het gebruik van een app. Daarom is het goed om altijd de volgende zaken in uw achterhoofd te houden bij het gebruik van apps:

  • apps gaan vaak uw locatie na, ook als u de app niet (actief) gebruikt;
  • persoonlijke identificeerbare data kunnen worden doorverkocht;
  • gebruikersvoorwaarden veranderen soms zonder dat u dit door heeft;
  • apps kunnen naar eigen inzicht besluiten uw account te verwijderen. 

Conclusie
Voorkom dat u van de roze wolk valt en lees altijd voorafgaand aan het afsluiten van het datingabonnement de algemene- en privacy voorwaarden. Wees u bewust van welke (betalings)verplichtingen u aangaat. Bedenk daarnaast goed welke informatie u over uzelf online zet. Dit geldt zowel voor datingsites als –apps. Er bestaat namelijk een grote kans dat niet alleen uw potentiële date uw profiel bekijkt. Fijne Valentijnsdag

Mr. R.M. Stark
Advocaat ondernemingsrecht / IE&ICT
stark@bierman.nl



[1] http://www.forbrukerradet.no/side/happn-shares-user-data-in-violation-of-its-own-terms/